Lekcia č.22
Na úrady cez internet?

Sťahovanie, stavba rodinného domu, kúpa nového auta, ukradnuté či stratené doklady…. to je len začiatok výpočtu situácií, pri ktorých sme nútení komunikovať s úradmi. V živote zažívame takýchto situácií bezpočet. A zakaždým vyrážame na úrady s nádejou, že tentokrát to snáď vybavíme hladko a rýchlo. Veď existuje toľko príjemnejších a užitočnejších spôsobov, ako tráviť čas, než vyčkávať pred dverami kancelárie, kedy na nás príde rad.  

Možno by ste očakávali, že v dnešnej digitálnej dobe, bude vybavovanie služieb poskytovaných verejnou správou ďaleko efektívnejšie než kedysi – žiadne dlhé rady, behanie z jedného úradu na druhý či ťažko pochopiteľné formuláre. Veď pojem informatizácia verejnej správy nie je žiadnou novinkou. A keď je možné prostredníctvom internetu realizovať finančné transakcie, prečo by sme nemohli elektronicky podať žiadosť o stavebné povolenie či požiadať o výpis z matriky? 

Aká je realita a či nám internet naozaj pomáha šetriť čas a cestu na úrady, na to sa pokúsime odpovedať v dnešnej lekcii.

V súčasnom informačnom pretlaku býva často najväčším problémom získanie hľadanej a potrebnej informácie. V záujme zjednodušenia prístupu občanov (ako aj podnikateľov) k informáciám a službám verejnej správy vznikol Ústredný portál verejnej správy, ktorý sídli na adrese portal.gov.sk. Portál na jednom mieste a v prehľadnej forme integruje informácie (rady, návody, popisy), ktoré by ste predtým pracne vyhľadávali na webových stránkach jednotlivých rezortov. Informácie sú štruktúrované do konceptu  „životných situácií,“ ktoré vás môžu stretnúť v každodennom živote (kúpa nehnuteľnosti, svadba, rozvod, narodenie dieťaťa, cestovanie do zahraničia, úmrtie blízkej osoby a pod.). Na portáli sa dozviete, ako v daných situáciách postupovať vo vzťahu k verejnej správe, aké administratívne úkony je potrebné zrealizovať a aké inštitúcie navštíviť. Užitočné je zaregistrovať sa, vtedy pri vyhľadávaní získate hneď aj aktuálne kontakty na príslušné úrady vo vašom mieste pobytu, vrátane telefónneho čísla, prípadne aj e-mailovej adresy.

Hlavným prínosom portálu by popri informáciách mali byť elektronické služby. Používam podmieňovací spôsob, lebo zatiaľ  tu veľa služieb nenájdete, ale možno predpokladať, že postupom času budú pribúdať. A čo to tie elektronické služby vlastne sú? Sú to akékoľvek služby poskytované verejnou správou – bez ohľadu na rezort – ku ktorým môžete pristupovať prostredníctvom internetu. Umožnia vám vybaviť formality bez toho, aby ste museli príslušný úrad niekoľko krát navštíviť. Ako bolo spomenuté, portál v súčasnosti veľa elektronických služieb neponúka, a tak sa pozrime aspoň na to málo, čo sa dá dnes vybaviť priamo od počítača:

  • V krátkej dobe bude spustená služba, prostredníctvom ktorej môžete získať informácie o stave katastrálneho konania
  • môžete si overiť výskyt subjektu resp. osoby v živnostenskom registri
  • v prípade, že nie ste spokojná s postupom predajcu výrobkov alebo služieb, môžete využiť elektronickú službu podania na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá vám pomôže vytvoriť a odoslať obsahovo správne podanie
  • a taktiež sa môžete prihlásiť na odber pravidelných informácií o voľných pracovných miestach evidovaných na Ústredí práce sociálnych vecí a rodiny.    

Najčastejším dôvodom, kvôli ktorému navštevujeme úrady, je vybavenie niektorého z osobných dokladov. Ak sa na to práve chystáte, prípadne potrebujete výpis, ktorý vystavuje register trestov alebo matrika, na portáli verejne správy nájdete zhrnuté základné informácie, ktoré vám vybavovanie občianskeho preukazu, vodičského preukazu, cestovných dokladov, zbrojného preukazu, či spomenutých výpisov uľahčia. Pomerne horúcou novinkou je možnosť, zistiť prostredníctvom internetu, v akom štádiu je vybavovanie vašich nových dokladov. Na www stránke Ministerstva vnútra pod odkazom “Vydávanie dokladov” po zadaní čísla vašej žiadosti zistíte, či sú doklady už hotové a môžete si ich vyzdvihnúť alebo sa vaša žiadosť ešte stále spracúva. 

Ako sa dá dočítať na stránke www.informatizacia.sk, Slovensko je v digitalizácii služieb verejnej správy na chvoste Európskej únie. (Len pre zaujímavosť, najväčší počet služieb dostupných prostredníctvom internetu má Švédsko a priamy kontakt občanov s úradníkmi je tu minimálny.) Preložené do ľudskej reči to znamená, že aj keď máte internet, bez osobnej návštevy na úrade toho dnes veľa nevybavíte. A tak nám ostáva len dúfať, že s postupujúcou informatizáciou verejnej správy sa raz dočkáme toho, že väčšinu administratívnych úkonov budeme môcť vykonávať v pohodlí vlastného domova, neobmedzovaní stránkovými dňami v tú dennú či nočnú hodinu, ktorá nám vyhovuje.   

Domáca úloha

  Jednu z uvedených elektronických služieb na Ústrednom portáli verejnej správy v súčasnosti nenájdete. Ktorú?
A. Podanie na Slovenskú obchodnú inšpekciu
B. Podanie žiadosti o stavebné povolenie
C. Katastrálne konanie
   
 

 

Chcete sa o internete rozprávať s ostatnými „študentkami“? Kliknite sem.